ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Kečupová mračna





Autor: Annabel Pitcher
Originální název: Ketchup Clouds
Nakladatelství: Slovart
Rok vydání: 2012 (v ČR 2015)
Překlad: Jan Březovský
Počet stran: 272
Mé hodnocení: ★★★☆☆


Anotace:
Patnáctiletá Zoe tráví noci neobvyklým způsobem: v zahradní kůlně píše dopisy Stuartu Harrisovi, usvědčenému vrahovi odsouzenému k trestu smrti, toho času v texaské věznici. Je přesvědčená, že jen on může pochopit její neobvyklý příběh. O jejím tajemství nemá nikdo v okolí ani zdání, přesto se rozhodla svěřit ho papíru, v naději, že tak odčiní své chyby.

No, je mi líto, že Vás zklamu, ale jsem normální holka, a ne ředitel Školy čar a kouzel v Bradavicích. Ale věřte mi, že kdyby to pero, co držím v ruce, byla kouzelnická hůlka, neváhala bych ani minutu a dala bych Vám moc oživit Vaši ženu, protože tohle máme společné.
Vím, jaké to je.
Akorát u mě to nebyla ženská. Byl to kluk. A já ho zabila. Přesně před třemi měsíci.

Dobám, kdy tato kniha vévodila žebříčkům nejprodávanějších knih a jako žhavá novinka se objevovala snad na všech propagačních materiálech knihkupectvích, už dávno odzvonilo. Největší povyk kolem Kečupových mračen ustal.
Když na mě knížka nevinně bafla z regálu knihovny, vybavil se mi právě všechen ten poprask, jenž tento román způsobil. Naplnila mě zvědavost a já zatoužila dopátrat se původu toho všeho. Anotace zněla lákavě, vrazi jsou jedním z mých oblíbených knižních témat. Dokonce mě na samotnou knihu nalákala natolik, že jsem se rozhodla ignorovat nápis "nejlepší DĚTSKÁ kniha roku 2013".

Hlavní hrdinka mi byla sympatická, bavilo mě sledovat její životní příběh, který čtenářům autorka podávala skrze dopisy. Díky této dopisní formě se to velmi lehce četlo a děj plynul.
Postupem času se čtenářům odkrývá komplikovaný vztah jednoho zaláskovaného trojúhelníku, jehož vrcholem je právě Zoe. Pokud existuje něco, co nesnáším více než hodiny matematiky, tak jsou to právě milostné trojúhelníky. A víte, co nesnáším ještě víc, než milostné trojúhelníky? Milostné trojúhelníky, ve kterých figurují bratři usilující o tu samou dívku...
Tímhle mě trochu Kečupová mračna vyhodila z prvotního nadšení, ale četla jsem dál... Příběh byl vtipný a i přes tu vztahovou problematiku musím přiznat, že nebyl ani nějak špatný. Zkrátka mě bavil a udržoval v napětí, kdo že je tou nešťastnou osobou, které vzala Zoe život.
Na druhou stranu si myslím, že to, že mě tento vlastně úplně jednoduchý děj bavil, je zapříčiněno právě formou, kterou Annabel Pitcher zvolila. To, jak si Zoe dopisuje s mužem, jenž je odsouzen k trestu smrti, a svěřuje se mu, tím si autorka získala mou pozornost.
Nejsem si jista, zda by mě ten stejný příběh bavil, kdyby byl podán jinak. Asi je na můj vkus příliš jednoduchý. Nevím, jak bych pořádně své pocity z knížky shrnula. Nemůžu říci, že by byl tento román špatný, spíše už nepatřím do té věkové kategorie, pro kterou jsou Kečupová mračna určena.
Chápu, proč způsobila kniha takové bum. Obsahuje vše, co obsahují knihy, které se momentálně hodně čtou - láska, rodinné problémy, střední škola, smrt, životní moudra a citáty, fotogenická obálka vypadající dobře na instagramu,... Za mě jde ale o naprosto průměrnou knížku.

A jak zapůsobila Kečupová mračna na vás?

Kečupová mračna si můžete za tu nejnižší cenu pořídit ZDE.

4 komentáře

  1. Výborná recenze :) Knihu jsem četla minulý rok a moc mě bavila :) Vůbec jsem tak dobrou knihu nečekala, mile překvapila :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mne sa táto kniha vôbec nehodí do kategórie "detská", nechápem, ako tam mohla skončiť. :D
    Čítala som ju a do oddelenia 9-11 rokov, ani náhodou!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I když mně osobně přišel příběh dost jednoduchý a asi jsem na něj zkrátka už stará, ale do oddělení 9-11 rozhodně nepatří :D
      Je to taková typická young adultovka :)

      Vymazat